アクティブ・ラーニングでビジネスを学ぶ
自らが課題発見と解決提案を行うことで学ぶ楽しさを知り、社会に役立つ力が身についているのを実感しています。(4年女子)
Department of International Liberal Arts
自らが課題発見と解決提案を行うことで学ぶ楽しさを知り、社会に役立つ力が身についているのを実感しています。(4年女子)
先生方に面接対策をしていただいたおかげで、2年次に英検準1級に合格できた。今後はTOEIC高得点を目指して頑張りたい。(2年女子)
海外留学を経験したかったので、セメスター留学は楽しかった。英語に対するモチベーションが上がった。(2年女子)
トップリーダー講義(1年次)
各界のリーダーから、最新の業界動向とトップリーダーのものの見方・考え方を学ぶことができます。
インターンシップ(3年次)
企業・行政・NPOなどで実施されるインターンシップは体験だけではなく、就職先へ自分自身をアピールするチャンスです。
充実した英語のカリキュラム
ネイティブによる英語関連の授業も多く開講されており、高度な英語運用能力を養うために、少人数のクラス編成で行います。
2020年から世界で猛威を振るったコロナウイルス感染症もやっと一段落しそうです。世界保健機構(WHO)によれば全世界の死者数は約680万人となっています。しかし、WHOは実際の死者数は1500万人を超えると推定しています。世界を揺るがせた大きなパンデミックでした。
この3年間人の移動やイベントなどが制限され、学生の皆さんには感染対策や海外留学の制限などでご迷惑をおかけしました。過去3年間本学はほぼ全ての講義を対面で実施しました。しかし、マスク越しでは完全なコミュニケーションができたとは言い難いと思います。人のコミュニケーションにはフェイス・トゥー・フェイスのコミュニケーションが不可欠です。今後は海外への留学や交流なども積極的に進めたいと思っています。
今回のパンデミックにより社会に大きな変化が生まれてきています。一つは従来の価値観が変化し多様性を受け入れる社会に変化していることです。もう一つの大きな変化はAIです。ZOOMなどのオンラインは日常的に活用されるようになって来ていますし、AI(Artificial Intelligence:人工知能)は恐らくもっと根本的な社会変化をもたらすと考えています。
他方ロシアによるウクライナ侵攻やスーダンの内戦、アメリカの銀行の破綻など予期せぬ出来事が多発しています。南カルフォルニア大学のウォレン・ベニス教授はこのような先が見通せない情勢をVUCAと呼びました。VUCAはVolatility(変動性)、Uncertainty(不確実性)、Complexity(複雑性)、Ambiguity(曖昧性)の略です。
私たち国際教養学部では、このVUCAの時代を乗り越えるために「マネジメント力」と「コミュニケーション力」を身に付けるカリキュラムを用意しています。AIが進化すればするほど一人の人間としてのコミュニケーション力が問われます。
ここで「マネジメント力」を簡単に説明します。VUCAの時代私たちの周りには多くの課題があります。この課題を自ら見つけ、限られた資源を活用しながら、解決策を見つけ出し、実践することが重要です。実際の社会では「1+1=2」になるような解決策はありません。しかし、少なくとも今よりベターな方向に進むことが大切なのです。アジリティ(俊敏性:Agility)とエグゼキューション(実行力:Execution)が重要となります。
本学部は3つのコースを提供しています。「地域の課題」を解決するためのリージョナル・マネジメント・コース、「グローバルな課題」を解決するためのグローバル・マネジメント・コース、そして、農業県岡山の「農業や農産物の課題」を解決するアグリ&フード・マネジメント・コースの3つです。
これらのコースはそれぞれ岡山商工会議所、ナカシマプロペラ株式会社、JA岡山中央会と提携をしています。教養科目や専門基礎科目を受講後、これら提携先から課題をいただき、その解決策を考える課題解決型学修法(Project Based Learning:PBL)を採用しています。また、海外でのインターンシップも準備しています。
それぞれの提携先からは代表者の方に本学の客員教授に就任いただいています。岡山商工会議所の会頭の松田久様、元副会頭の古市大蔵様、ナカシマプロペラの中島基善会長様、JA岡山中央会代表理事会長の青江伯夫様には客員教授として直接に学生を指導していただいています。
是非本学部で実践的「マネジメント力」と「コミュニケーション力」を身に着けVUCAにチャレンジしてください。
国際教養学部長 杉山慎策
Fortunately, the ongoing COVID-19 pandemic seems to be coming to an end. WHO reports over 6.8 million deaths the world-wide. However, WHO estimates that the actual deaths may exceed over 15 million. It is truly a pandemic that affected the world and that will not soon be forgotten.
Our student’s life on campus was drastically affected by COVID-19; restricting the events and our study abroad program. Despite this, on our campus we maintained face to face lectures throughout the pandemic, but it was far from the ideal situation. We sincerely hope to rejuvenate our study abroad program.
COVID-19 has changed the society we live in. One of the main changes is what we prioritize and what we value. We have now much more diversified values. The other drastic change is AI (artificial intelligence). While online meetings have changed our work style, undoubtably AI will have much more drastic implications for our future.
We have witnessed the Russian invasion into Ukraine and the internal conflict in Sudan. We also observed bank bankruptcies in the United States. These are many unprecedented changes in our world. Professor Warren Bennis of Southern California University called this phenomenon “VUCA”, which stands for Volatility, Uncertainty, Complexity and Ambiguity. “VUCA” is an accurate way to describe the status quo in the world.
In order to survive in this VUCA world, our department provides curricula to foster the acquisition of both “management” and “communication” skills. We believe that increasing human communication skill will be vitally important in the age of AI.
Let me explain briefly what I am referring to in terms of “management” skills. As we are surrounded by many difficulties in this age of “VUCA”, we are actively seeking out those difficulties in order to find solutions involving people around us; in essence, how to make the best use of our available resources. In Social Science the equation like “1+1=2” does not exist. It is important to aspire for improvement in every situation, even if it may be only incremental. “Agility” and “Execution” are keys in this VUCA world.
We have three very distinctive courses in our department. The “Regional Management Course” tackles issues in the community. The “Global Management Course” trains students for companies which operate internationally. The “Agriculture & Food Management Course” trains students who would like to be involved in developing new products using local food and developing brands. We have excellent partnership agreements for these three courses, namely the Okayama Chamber of Commerce for the “Regional Management Course”, the Nakashima Propeller Company for the “Global Management Course”, and The Okayama Central Union of Agricultural Co- operatives for the “Agriculture& Food Management Course”. After studying the core professional and liberal arts curricula in their first and second year, students are required to tackle problematic assignments given by these partners. This is called “Project Based Learning” or “PBL”, of which I believe we are pioneers in education.
We are privileged to have representatives from our partners as our Visiting Professors. Mr. Hisashi Matsuda, President of the Okayama Chamber of Commerce, Mr. Taizo Furuichi, Former Vice President of the Okayama Chamber of Commerce, Mr. Motoyoshi Nakashima, Chairman of Nakashima Propeller Co., Ltd. and Mr. Hakuo Aoe, Chairman of The Okayama Central Union of Agricultural Co-operatives, teaching our students at our department. We would like to welcome students who would like to master “Communication” and “Management” skills to meet the challenge of VUCA world.
Sam Sugiyama
Dean, Department of Liberal Arts
マーケティング論、ブランド戦略論、経営戦略論、地域創生論
英語教育・教育工学・eラーニング・ブレンド型学習
農業経済学
経営戦略論・国際経営論
社会学、PBL教育、地方創生、産学官連携
日本語教育
プロジェクトベースの言語学習
アメリカの歴史、教育
アメリカ文化・英語
食料経済、フードシステム論
データサイエンス・統計学