アクティブ・ラーニングでビジネスを学ぶ
自らが課題発見と解決提案を行うことで学ぶ楽しさを知り、社会に役立つ力が身についているのを実感しています。(4年女子)
Department of International Liberal Arts
自らが課題発見と解決提案を行うことで学ぶ楽しさを知り、社会に役立つ力が身についているのを実感しています。(4年女子)
先生方に面接対策をしていただいたおかげで、2年次に英検準1級に合格できた。今後はTOEIC高得点を目指して頑張りたい。(2年女子)
海外留学を経験したかったので、セメスター留学は楽しかった。英語に対するモチベーションが上がった。(2年女子)
トップリーダー講義(1年次)
各界のリーダーから、最新の業界動向とトップリーダーのものの見方・考え方を学ぶことができます。
インターンシップ(3年次)
企業・行政・NPOなどで実施されるインターンシップは体験だけではなく、就職先へ自分自身をアピールするチャンスです。
充実した英語のカリキュラム
ネイティブによる英語関連の授業も多く開講されており、高度な英語運用能力を養うために、少人数のクラス編成で行います。
一昨年から世界中がコロナウイルスの感染拡大で大きな影響を受けた。このため飲食業者、旅行会社、宿泊業者、航空会社、鉄道産業などが大きな影響を受けた。これらの業種はコロナが終息してもペントアップディマンド(繰延需要)が期待できない。
国内ではコロナ禍の中でも着実に少子高齢化は進展している。岡山県の人口も190万人を切り、2040年には160万人程度になると予測されている。人口減に伴い高齢化比率は30%から2040年には35%を超えると予測されている。
昨年日本全体の人口は64万人減少した。人口減のインパクトはこれからも継続しそうである。
本年2月にはロシアが突然に隣国のウクライナに侵攻した。20世紀の二つの大戦の反省から少なくとも先進国では武力による侵攻はないと考えられていたが、実際に戦争が起きてしまった。多くの民間人の死傷者がでると同時に、500万人に近い人が国外に避難するという事態になっている。早くウクライナに平和が訪れることを心より願っている。
南カルフォルニア大学のウォレン・ベニス教授はこのような先が見通せない情勢をVUCAと呼んだ。VUCAはVolatility(変動性)、Uncertainty(不確実性)、Complexity(複雑性)、Ambiguity(曖昧性)の略である。正に、現代は先が見通せないVUCAの時代であると言える。
私たちの国際教養学部では、このVUCAの時代を乗り越えるための「マネジメント力」を身に付けるためのカリキュラムを用意している。勿論世界が密接につながっている時代「英語コミュニケーション力」は必須であり、本学部は「英語コミュニケーション力」にも重点を置いている。
ここで「マネジメント力」を簡単に説明しておきたい。VUCAの時代私たちの周りには多くの課題がある。「マネジメント力」とはこれらの課題を自ら見つけ、限られた資源を活用し、周りの人を巻き込みながら、解決策を見つけ出すことと定義する。多くの場合「1+1=2」のような解決策はないが、しかし、少なくとも今より良い方向に進むことが大切である。
本学部では私たちの周りの社会的課題を大きく3つの分野に分けてコースを提供している。「地域の課題」を解決するための「リージョナル・マネジメント・コース」、「グローバルな課題」を解決するための「グローバル・マネジメント・コース」、そして、農業県岡山の「農業や農産物の課題」を解決する「アグリ&フード・マネジメント・コース」の3つである。
これらのコースはそれぞれ「岡山商工会議所」、「ナカシマプロペラ株式会社」、「JA岡山中央会」と提携をしており、教養科目や専門基礎科目を受講後、これら提携先から課題をいただき、その解決策を考える課題解決型学習法(Project Based Learning:PBL)を採用している。実践的に課題解決に取り組み自ら解決方法を見出す教育(PBL)を本学の特長としている。
本学の提携先からは代表者の方に客員教授に就任いただいている。岡山商工会議所の会頭の松田久様、元副会頭の古市大蔵様、ナカシマプロペラの中島基善会長様、JA岡山中央会代表理事会長の青江伯夫様には本学の客員教授として直接学生に講義をいただいている。
是非本学部で「英語コミュニケーション力」と実践的「マネジメント力」を身に付けていただきたい。
国際教養学部長 杉山慎策
The entire world has been badly affected by COVID – 19 since the beginning of 2020 . Industries such as restaurants, travel agents, hotels, airlines, and railways have been severely affected by the COVID- 19 pandemic. Even when we overcome it, the pent – up demand for these industries will not be regained. Amid the crisis, aging has been steadily progressing. The population of Okayama Prefecture is currently just under 1 .9 million but it will be around 1 . 6 million by 2040. With the shrinking population the ratio of aged people over 65 will increase significantly from around 30.0 % in 2020 to over 35 . 0% in 2040 . The total population of Japan was decreased by 640 ,000 in 2021 . This trend seems like to continue in several decades.
In February, 2022 , Russia invaded Ukraine by force. After experiencing two World Wars in the last century, we thought that we learnt not to invade other countries by force at least among advanced nations. This belief was easily broken. Many civilians were killed or injured. Close to 5 million people evacuated from Ukraine. We just hope that the war will be st opped immediately and peace will come back to Ukraine people.
Professor Warren Bennis of Southern California University called this phenomenon “VUCA”, which stands for Volatility, Uncertainty, Complexity and Ambiguity. The current world is a typical VUCA one.
In order to survive in the VUCA world, our department provides curricula to acquire knowledge of “Management” skills. Of course, our world is closely connected at every corner. It is therefore also very important to have “English Communication” skill s.
Let me explain briefly about “Management” skills. We are surrounded by many difficulties in the age of VUCA. “Management” skills means that we actively seek out those difficulties and find solutions involving people around us, making the best use of the available resources. In social science, the equation 1+ 1=2 does not apply. It is important to move into a better position, even if the improvement may be only incremental.
We have three very distinctive courses in our department. The “Regional Management Course” tackles issues in the community.
The “Global Management Course” trains students for companies which operate internationally. The “ Agriculture & Food Management Course” trains students who would like to be involved in developing new products using local food and developing brands.
We have excellent partnership agreements for these three courses, namely the Okayama Chamber of Commerce for the “Regional Management Course”, the Nakashima Propeller Company for the “Global Management Course”, and The Okayama Central Union of Agricultural Co- operatives for the “Agriculture& Food Management Course”. After studying the core professional and liberal arts curricula in their first and second year, students are required to tackle problematic assignments given by these partners. This is called “Project Based Learning” or “PBL”. We are one of the pioneers of this style of business partnership for “ PBL”.
We are privileged to have representatives from our partners as our Visiting Professors. Mr. Hisashi Matsuda, President of the Okayama Chamber of Commerce, Mr. Taizo Furuichi, Former Vice President of the Okayama Chamber of Commerce, Mr. Motoyoshi Nakashima, Chairman of Nakashima Propeller Co., Ltd. and Mr. Hakuo Aoe, Chairman of The Okayama Central Union of Agric ultural Co-operatives, teaching at our department.
We would like to welcome students who would like to master “English Communication” and “Management” skills.
Sam Sugiyama
Dean, Department of Liberal Arts
マーケティング論、ブランド戦略論、経営戦略論、地域創生論
英語教育・教育工学・eラーニング・ブレンド型学習
異文化コミュニケーション論、英語演劇
農業経済学
経済発展戦略論
プロジェクトベースの言語学習
日本語教育
社会学、PBL教育、地方創生、産学官連携
英語学・語用論・映画を活用した英語教育
アメリカの歴史、教育
データサイエンス・統計学
食料経済、フードシステム論